-
Laatst bijgewerkt op
Om ingeschreven te kunnen worden in de bevolkingsregisters van het Belgische beroepsconsulaat moet u aan drie voorwaarden voldoen:
- U moet Belg zijn
- U moet uitgeschreven zijn uit de bevolkingsregisters van een Belgische gemeente
- U moet bewijzen dat u uw gewone hoofdverblijfplaats (dwz een hoofdzakelijk en legaal verblijf) in het consulair ressort van het Belgische beroepsconsulaat heeft.
Minderjarigen moeten nog aan een vierde voorwaarde voldoen: zij moeten ingeschreven worden in dezelfde registers dan daar waar één van de ouders ingeschreven is.
U moet ten minste volgende documenten voorleggen bij uw inschrijving:
- Een inschrijvingsformulier voor meerderjarigen (PDF, 92.19 KB) en minderjarigen (PDF, 186.71 KB)
- Kopie van uw verblijfsvergunning / Aufenthals- of Niederlassungs Bewilligung / Permis de résidence / Permesso di soggiorno
- Een recent woonattest, uitgegeven door de gemeente van inschrijving. (niet nodig als uw huidig adres vermeld staat op de verblijfsvergunning)
- Kopie van uw Belgische identiteitsbewijzen (eID, paspoort)
- Kopie van uw buitenlandse identiteitsbewijzen (indien van toepassing)
- Inschrijvingsformulier voor de verkiezingen (PDF, 41.92 KB) en het eventuele volmachtformulier (DOCX, 31.28 KB) alsook de verklaring op eer (DOCX, 30.13 KB)
Andere documenten kunnen gevraagd worden.
U kan de documenten opsturen per e-mail naar
of per post naar:
Ambassade van het koninkrijk België
Weltpoststrasse 4
Case postale
3000 Berne 16
Indien u ingeschreven was in een andere consulaire post, zal uw dossier na de inschrijving verhuizen naar het Consulaat-Generaal in Bern.